Rendezvénynaptár
-
november 11.10:00 - 12:00
-
november 12.11:00 - 13:00
-
november 14.10:00 - 12:00
Dobogóra állhatott az idei Jakucs László nemzetközi földrajzversenyen az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola csapata. Báló Dávidot és Géczi Dánielt, valamint felkészítő tanárukat, Izing Mátét tapasztalataikról, és arról is kérdeztük, miért éppen Bebekler lett a csapat neve.
Idén 12. alkalommal rendezték meg a Kárpát-medence legnagyobb, földrajzi tematikájú tanulmányi seregszemléjét. A XII. Jakucs László Nemzetközi Földrajzversenyre rekordszámú, csaknem 600 tanuló jelentkezett. Magyarország minden vármegyéjéből és a határon túlról is nekivágtak az első, online fordulónak a kétfős csapatok. Az SZTE Földrajzi és Földtudományi Intézetében megrendezett középdöntőbe a legjobb 48 csapat jutott be, köztük öt duó az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskolából.
A legjobban Báló Dávidnak és Géczi Dánielnek sikerült a kétnapos erőpróba, harmadikként zárták a versenyt.
A versenyen harmadik helyezést elérő Báló Dávid (11. osztály) és Géczi Dániel (10. osztály) is a fiatalabbak közé tartozott. Minden csapatnak kellett egy fantázianevet is választania a duónak; a bronzérmes együttes a Bebekler néven remekelt, ami korábban is szerencsét hozott már más versenyeken, így nem változtattak rajta.
– SZTE-s verseny lévén, a gyakorló gimnázium diákjaiként sosem kérdés, hogy nevezzünk-e. Második alkalommal indulunk és a tavalyi pozitív tapasztalatok után úgy gondoltuk, hogy idén sem lenne érdemes kimaradni a mókából, élt bennünk az, hogy idén is kiemelkedően szerepeljünk, célunk volt a dobogón lenni. Más versenyen is hasonlóan sikeresen szerepeltünk már a tanévben, ugyanígy egy csapatot alkotva – mondták el a diákok. A kétnapos versenyen a szervezők folyamatosan gondoskodtak arról, hogy a résztvevők ne unatkozzanak.
Rengeteg térképes feladattal készültek a versenyre a diákok, Fotó: Bobkó Anna
– Rengeteg programon vehettünk részt, amelyek interaktív módon mutatták be a kar tevékenységét, kutatási területeit. Az eddigi versenyeket látva, a Jakucs egyedülálló abban, hogy a fordulókon, feladatlapokon túl a földrajz szépségeit, a szakma lehetőségeit tárja fel nekünk. Színvonalasak a programok és jó a közösség-összetartó erő, sok régi ismerőssel találkozhattunk, akiket más versenyekről ismerünk, és új barátságok is születtek – emlékeztek vissza a közelmúlt eseményeire a tanulók.
Azzal kapcsolatban, hogy melyik feladat tetszett a legjobban, eltér a véleményük: Dávidnak a szakemberi bizottság meggyőzésére összpontosító kiselőadás, Daninak a természetföldrajzi érdekességekre irányuló kvíz volt a favorit, ahol a csoportban a 2. helyet tudták elcsípni. A talajtani laborvizsgálatokat is nagyon kedvelték, ott ők szerezték legtöbb pontot a döntősök közül.
A szegedi bronzérmes csapatot Izing Máté földrajz-történelem szakos tanár készítette fel, aki Dunántúlon született, Budapesten járt gimnáziumba, ám felsőoktatási tanulmányait már Szegeden végezte és a diploma megszerzése után is a városban maradt.
– A város szépsége és az egyetem hírneve vonzott ide. Az egyetem után nem volt kérdés, hogy Szegeden szeretnék maradni, munkát vállalni, letelepedni. Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy a diplomaszerzés után nem sokkal elhelyezkedhettem az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskolában is, illetve óraadóként dolgozhattam a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnáziumban is. Gyakorlótanárként korábban kipróbálhattam magam a Ságváriban, de nem hittem volna, hogy néhány éven belül már munkatársként dolgozhatok itt, motivált diákok és kiváló kollégák, barátok között – mondta Izing.
Izing Máté motiváltan, lelkesen oktatja a földrajzot, Fotó: Bobkó Anna
Izing Máté két éve oktat az SZTE Gyakorlóban, mindkét esztendőben indított csapatokat a Jakucs-versenyen. Tavaly a középdöntőig jutott sok csapata, idén szintén több tanítványáért izgulhatott a középdöntő során is. A Jakucs mellett más megmérettetésen való részvételre is bíztatja a diákokat. A dobogós duó mellett 25-38. helyen végeztek további szegedi csapatok is. Számukra Izing Máté felkészítő versenyszakkört tartott. A felkészítésben részt vett Vidu Pál (2 csapat) és László Györgyi (1 csapat), illetve a versenyszakkörön segítette a felkészülésüket Nagy Kristóf tanárjelölt is.
Izing Máté gyakran viszi tanulmányi kirándulásokra a diákokat, hiszen a földrajz szépsége igazán ott érhető tetten. Grotta Gigante karsztbarlang, Fotó: Izing Máté
– Úgy látom, erős az utánpótlásunk, hiszen nagyon fiatalos a jelenlegi versenyző csapat: a 20 főből többen 9.,10. évfolyamosok. Sokaknak ez volt az első földrajzversenye, sok év, így remélhetőleg sok verseny áll még előttük. Ezeken a versenyen a tudáson, a földrajz iránti elhivatottságon túl az egyik legfontosabb tényező a tapasztalat, így úgy látom, még sokat tudnak javítani a csapatok eddigi eredményeiken. Beszélgetve a döntősökkel vagy a dobogósokkal, a többség 11. vagy 12. évfolyamos volt – hangsúlyozta Izing Máté.
A földrajztanár fontosnak tartja a Jakucs Lászlóról elnevezett seregszemlét. Tanárszakos hallgatóként korábban maga is több éven keresztül aktív szervezője volt, másrészt úgy véli, hogy egyetemi szervezésű versenyként, természetes, hogy nagy számban képviseli magát rajta a gyakorlóiskola. Öt csapattal, az I. fordulóból továbbjutók egyik legnépesebb küldöttségeként vettek részt a versenyen, az SZTE Gyakorló Gimnáziumot és Általános Iskolát képviselve.
Az oklevélen és a tárgynyereményeken, vásárlási utalványokon kívül a csapat egyik jutalma, hogy ingyen vehet részt a Jakucs László Középiskolai Földrajzversenyhez kapcsolódó GEOCAMP-en, amelyet 2023. július elején, Szegeden rendeznek meg. A résztvevők izgalmas kirándulásokon vehetnek részt, földrajzi és földtudományi kutatásokkal ismerkedhetnek, interaktív bemutatókat láthatnak, és kalandos élményekkel gazdagodhatnak.
A 2024-től érvénybe lépő felvételi szabályok szerint 100 intézményi felvételi pont jár az első 20 helyezett csapat tagjainak, így az SZTE bronzérmes duójának is az SZTE TTIK alapszakjain. Az idén nyert többletpontok 2024-ben érvényesíthetők.
– A verseny alapvető célkitűzése, hogy a diákok ne csupán tankönyvi-elméleti tudásukról adjanak számot, hanem sok fordulóban, színes, gondolkodtató feladatokon keresztül kellett megmutatniuk, hogy értik-e a földrajzi összefüggéseket és így a világ működését. Volt például laborgyakorlat, prezentációban kellett érvelniük, illetve a gyorsaságot és a csapatstratégiát mérő kvízben is összemérték tudásukat. A feladatokat tekintve talán a legdiverzebb földrajzverseny ez. Magas színvonalú szervezettséget és szakmai munkát tapasztalok. A diákok írásbeli fordulója közben a földrajztanárok nem unatkoznak, hanem közös eszmecserét folytathattunk a tanszéken a szakma kihívásairól – zárta gondolatait Izing Máté.
Lévai Ferenc
Nyitókép: Izing Máté (elől) és tanítványai sokat és szívesen készültek a versenyre, többek között a földrajz teremben is, Fotó: Bobkó Anna