honlap-fejlec-

Mit kell tudni a felvételi stratégiáról, a pontkalkulátorról, a jelentkezési lapról?

„A jó továbbtanulási döntés alapja a stratégia, vagyis a célok és az azok eléréséhez szükséges lépések meghatározása” – hangsúlyozta a Szegedi Tudományegyetem 2024. január 27-i nyílt napján az oktatási rektorhelyettes. Prof. Dr. Gellén Klára mellett az Oktatási Hivatal szakemberei adtak friss információkat a 2024-től érvényes felvételi rendszerről. Az SZTE karai és képzései, az ösztöndíjak és a kollégiumok, a hallgatói élet nyújtotta lehetőségek iránt ezernyi fiatal érdeklődött. A szülők és a pedagógusok is iránytűt kaptak ahhoz, hogy miként segíthetik a diákokat a felvételi stratégia kialakításában.

„A kínai elektromosautó gyár szegedi letelepedése hogyan változtatja meg az SZTE mérnökképzését?” Ilyen messze látó kérdésből kevés akadt a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Mérnöki Kar standjánál, annál többen érdeklődtek az olyan újdonság iránt, mint az ipari termék- és formatervező szak. Az SZTE Mezőgazdasági Kara standjánál kérdezősködők között akadt, aki Mezőberényből, Bonyhádról vagy Szentesről érkezett a Szegedi Tudományegyetem 2024. január 27-i nyílt napjára. Az SZTE József Attila Tanulmányi és Információs Központjában (TIK) a középiskolások kíséretében sok anyukát és apukát is láthattunk. Ugyanis a legjobb továbbtanulási döntés meghozatalához szükséges tudnivalókat szülői értekezleten is kínálta „Magyarország legjobb egyeteme”.

Mentoráló egyetem

– A Szegedi Tudományegyetem 12 kara több mint 550 szakon kínál lehetőséget a továbbtanulásra nappali, levelező és távoktatás tagozaton – sorolta az intézményre vonatkozó adatokat Prof. Dr. Gellén Klára. Az SZTE oktatási rektorhelyettese előadására zsúfolásig megtelt az SZTE TIK kongresszusi terme. Az SZTE 24 ezer hallgatója, 1100 minősített oktatója, több mint 8 ezer dolgozója alkotta közösség teljesítménye jellemzéséül elmondta: a felsőoktatási intézmények több toplistáján is az élbolyba tartozó SZTE a legismertebb minősítő cég, a QS mérőszámai szerint tíz éve „Magyarország legjobb egyeteme”.

Az „SZTE-legek” közül kiemelhető, hogy az 1581-es alapítású és kolozsvári gyökerű universitas elsőként és leghosszabb ideje mondhatja el magáról, hogy hazánk „legzöldebb egyeteme”.

5 képzési szint, 12 kar, tucatnyi ösztöndíj, négyezernél is több kollégiumi férőhely, majdnem 60 választható sportág és ebből 150 kurzus – folytatódott a prezentáció „SZTE számokban” fejezete. Az SZTE oktatási rektorhelyettes a számok mögötti összefüggések közül kiemelte: nem csak hallgatóit mentorálja a Szegedi Tudományegyetem. A középiskolásokat is segíti: többek között többletpont-szerzést eredményező tanulmányi versenyekkel és rendezvényekkel, a Junior Akadémia felkészítőivel, a jelentkezési lapon az SZTE-t első helyen megjelölők számára kínált START-ösztöndíjjal és egyéb lehetőségekkel.

A kapcsolatháló itt építhető

– A kompetenciát nézik a munkaerőpiacon – hívta föl a továbbtanulást tervezők figyelmét a jogászprofesszor Gellén Klára. Az SZTE oktatási rektorhelyettese kifejtette: a 36 ország és 556 partneregyetem, valamint a 9 európai egyetem szövetsége, a EUGLOH nyújtotta lehetőségek is hozzájárulhatnak az itt tanulók személyes portfóliójának a fejlesztéséhez. Az egyetemi nyelvtanulás, a kulturális és művészeti programok is ösztönzik a kompetenciafejlesztést.

A közép-európai térség felsőoktatási intézményei közül elsőként kötött partnerségi megállapodást a nemzetközi oktatási platformot kínáló Coursera céggel az SZTE. Ennek köszönhetően számos online tanfolyamot tesz elérhetővé hallgatói számára az SZTE, és elsőként fordította magyar nyelvre a „Tanulás tanulása” kurzust.

– Önállóságot feltételez az egyetemi hallgatói státusz – hangsúlyozta a rektorhelyettes. Ennek az önállóságnak a fejlesztését, ha kell, segíti például az Életvezetési Tanácsadó Központ. – Az egyetemi időszak alkalmas az igazi emberi kapcsolatok hálózatának a bővítésére. Ennek és a csoportba szervezett tanulásnak a fontosságára a Nobel-díjas kutató, Karikó Katalin szegedi egyetemi időszakáról valló nyilatkozatai is ráirányíthatják a figyelmet.

„Élhető város”, jellemzik gyakran Szegedet, ahol a hallgatói lét költségei is méltányosabbak, mint például Budapesten. A Tisza-parti város akár egyetemi campusként is leírható, ahol megújuló épületek és modern oktatási terek várják a továbbtanuló fiatalokat.

A „tetszik” és a „jó” különbsége

– A jó továbbtanulási döntés alapja a stratégia, vagyis a célok és az azok eléréséhez szükséges lépések jó meghatározása – összegezte legfontosabb üzenetét Prof. Dr. Gellén Klára. Az SZTE oktatási rektorhelyettese a felvételi eljárásban 2024-től érvényes változásokról beszélve a jelentkezők figyelmébe ajánlotta SZTE megbízható pontkalkulátorát.

„Mi tetszik a gyereknek az egyetemi szakok közül?” Nem ez az első és legfontosabb kérdés a jelentkezési stratégia kialakításakor – derült ki, amikor az SZTE-professzor a szülőknek azt javasolta, beszéljék meg gyermekükkel előbb azt, hogy mi a szándék, milyen a jövőkép, melyik intézménybe szeretnének bekerülni. A válaszokból következhet a fiatal személyes képzési portfóliójának összeállítása.

– A családi kupaktanácsnak meg kell beszélni a jelentkezési sorrendet. Ehhez nem érdemes a tavalyi pontszámokat nézni a szakoknál, vagy összehasonlítani az intézményeket, mert annyira más ez az új felvételi rendszer. A képzési területre érdemes koncentrálni, mert az azon belüli szakok között létezik mozgási lehetőség – tanácsolta az SZTE oktatási rektorhelyettese. Prof. Dr. Gellén Klára a tagozatok, valamint az önköltséges hallgatók és az állami ösztöndíjasok átsorolási rendszerének a tanulmányozását is javasolta, mielőtt minden továbbtanulást tervező fiatalnak sikeres érettségit és egyetemi felvételit kívánt.

 

„Kérdezzenek bátran!”

„A szegedi mérnökképzés és az új szakok iránt sokan érdeklődtek” – hallottuk a Szegedi Tudományegyetem 12 kari standjánál. A kérdezők számára hamar nyilvánvalóvá vált, hogy az SZTE több egysége – az agrár-, a műszaki és a természettudományokra fókuszáló kara – is kínál mérnöki diplomával záruló szakokat.

– A színes hallgatói életről sokat mesélt a szegedi egyetemen fogorvosnak tanuló unokatestvérem. De a felsőoktatási rangsorokban elfoglalt jó helyezés, az ösztöndíj és lakhatási lehetőségek is számítanak a döntésemben – árulta el kérdéseinkre válaszolva Kasza Zsófia. Jászberényből a szüleivel együtt érkezett az SZTE TIK-beli nyílt napjára. Az SZTE GTK képzései iránt érdeklődő diák kitűnő tanulója a Nagyboldogasszony gimnáziumnak.

Okostelefonjával „jegyzetelt”, amikor rögzített néhány vázlatot, amellyel Pethő Judit, az Oktatási Hivatal (OH) Felsőoktatási Felvételi Főosztály vezetője lendületes magyarázatát illusztrálta. A prezentáció sokat segített abban, hogy mi az, amire figyelni kell a felvi.hu honlapon.

– Bonyolult lett a felvételi rendszer, mert már nem egységes a bemeneteli rendszer. Nagy figyelmet igényel a legjobb továbbtanulási döntés meghozatala – ismerte el az OH főosztályvezetője. Kiemelte a tervezést segítő honlap kínálta összehasonlítási és szűrési lehetőségeket. Bemutatta a szakkeresőt, a képzési területek és szintek között is eligazító honlapot.

A határidők betartása az egyik legfontosabb teendő a felsőoktatási felvételi jelentkezés meneténél. A folyamatot az ügyfélkapu-regisztrációval kell kezdeni. Az adatok kitöltésénél figyelemmel kell lenni arra is, hogy a megadott információkat az OH „közhiteles adatok” alapján ellenőrzi.

– A jelentkezési stratégia kialakítását segítheti, hogy maximum 6 helyet lehet megjelölni – húzta alá a szakértő. – A dokumentumok feltöltésével folytatódik és a jelentkezés lezárásával, azaz a hitelesítéssel zárul a folyamat. Mindez hosszú procedúrának tűnik, ám több részre osztva is megejthető, vagy megfelelő felkészülés és tervezés után gyorsan – a tavalyi rekord szerint akár 1 perc 24 másodperc alatt – is kitölthető a felvételi jelentkezési lap.

Teljesen átalakult a pontszámítási rendszer. Elemei: a tanulmányi, az érettségi és az intézményi pont, ami legfeljebb 200+200+100=500 pont lehet. Ezek közül az összeadás harmadik elemét, az intézményi pontok rendszerét érdemes intézményenként és szakonként is nagyító alá tenni a felvételi stratégia kialakításakor. A pontszámítási módszerek vázlatos bemutatójakor is hangsúlyozta az előadó, hogy az eltérő – például intézményi – feltételek miatt eltérő összpontszám lehet a végeredmény. A minimumpont nem tekinthető mérvadónak, ugyanis nem kötelező megadni.

– Kérdezzenek bátran! – szólította fel a felvételizőket az OH főosztályvezetője, miközben a hallgatói státusszal és a magyar állami ösztöndíj elnyerésével kapcsolatos kötelezettségek felvillantásáról sem feledkezett meg. Az SZTE nyílt napján személyesen is válaszolt a kérdésekre. A türelmesen várakozó, szülők és gyerekeik alkotta sorra tekintve többször is elmondta: az OH telefonon és e-mailben is ad információt, segíti a tájékoztatást a felvi.hu honlap.

Dékánok a tájékoztató pultnál

Sokan kérdeztek a képzésekről az SZTE kari standjainál. Érdeklődők állták körül az SZTE szolgáltató egységei pultját, a Kínát népszerűsítő Konfuciusz Intézet kalligráfiai beavatást tartott.

Bátaszékről a szüleivel utazott Szegedre Macska Márk, aki OKJ-s képzéssel is megfejelte a kiskunhalasi II. Rákóczi Ferenc Katolikus Gimnázium és Technikumban szerzett érettségijét. Az SZTE felsőoktatási szakképzései, illetve alapszakjai közt böngészett. Leginkább az SZTE GTK gazdálkodási és menedzsment szakjai, illetve az SZTE Állam- és Jogtudományi Kar bér- és társadalombiztosítási ügyintézésre felkészítő képzései keltették föl a figyelmét.

Az SZTE 12 kara információt nyújtó munkatársai között láttuk – többek között – Prof. Dr. Horváth Dezsőt, az SZTE Természettudományi Kar dékánját is.

Molekuláris bionika szak Magyarországon csak a Szegedi Tudományegyetemen és egy fővárosi felsőoktatási intézményben szerepel a kínálatban. E különleges képzés részletei mellett arra is kíváncsi volt Utkina Szófia, hogy az orosz nyelvű középiskolai tanulmányai és érettségije után milyen pontokra számíthat. Így aztán a szüleivel együtt figyelt és jegyzetelt, amikor az OH szakértője a külföldön szerzett oklevelek és eredmények „átválthatóságáról” magyarázott. Ezen az előadáson a többség a határontúli területekről, vagyis a szerbiai Vajdaság és a romániai Erdély középiskoláiból érkezett.

A szegedi lakhatási ötéletek mellett külföldi ösztöndíjakról, a hallgatói élet szépségeiről is hallhattak az SZTE nyílt napjának látogatói. A szegedi egyetemi szolgáltatók, például a középiskolásokkal kapcsolatokat kereső és bővítő SZTE Junior Akadémia mellett a Mathias Corvinus Collegium, illetve a Diákhitel Központ Zrt. is bemutatkozott. A felvételi jelentkezés február 15-i határideje előtti SZTE nyílt napon, a hagyományok szerint a jelentkezési lap kitöltésében segítséget kapott mindenki, aki már kidolgozta továbbtanulási stratégiáját.

Újszászi Ilona

Fotók: Kovács-Jerney Ádám, Sahin-Tóth István